Duhai pemudi, wahai pemuda! bersabarlah..

“Bersabarlah duhai para pemudi, sesungguhnya anda adalah seperti tombol pintu, adalah menjadi hak anda untuk membuka pintu itu kepada sesiapa sahaja..tahanlah pintu itu dari mereka yang bukan menjadi hakmu..Jagalah pintu itu, sehinggalah yang hak itu dapat menjadi milikmu secara halal..”

Buat adik-adik dan sahabat-sahabat tersayang…

Cinta..

Ramai antara kita terperangkap dan terjerat dengan perasaan sendiri… ya memang susah nak membuang cinta.. sebab tu ada orang kata, jangan sengaja nak cuba-cuba, sebab bila dah bercinta, apatah lagi cinta yang melanggar syarak, sangat susah nak kikis benda tu kecuali untuk orang-orang yang Allah berikan kekuatan..sebab syaitan akan cuba sedaya upaya untuk mengindahkan percintaan itu dan cuba untuk menyucuk hati kita agar menyetujui perbuatan yang kita buat itu..

Sebab tu Allah ada cakap kat kita dalam surah ke 2 ayat 165(bukak Quran dan baca lagi best sket) : Dan di antara manusia ada orang-orang yang menyembah tandingan-tandingan selain Allah: mereka menyintainya sebagaimana mereka menyintai Allah. Adapun orang-orang beriman sangat cintakan Allah…

Hati manusia ini, kalau tak cinta pada Allah, dia akan cinta pada selain Allah.. dan kadang-kadang kita tak perasan dan leka yang cinta kita pada benda selain Allah itu, melebihi cinta kita pada ALlah..–>menyembah tandingan-tandingan selain Allah sebab menyintai tandingan-tandingan itu macam kita menyintai Allah…

Bayangkan kalau Allah tanya kita di akhirat, adakah kita menyembah Dia atau selainNya? Jika syarat menyembah itu adalah dengan menyintai…bayangkan kita mengikut hawa nafsu kita lebih berbanding dengan perintah Allah..astaghfirullah

Sebab kalau orang yang cintakan Allah, dia takkan buat maksiat.dia takut bila dia ajak kaum lain jantina keluar untuk buat apa-apa je,Allah akan murka dia, dan dia tidak tergolong dikalangan orang-orang beriman.. lucutlah pahala-pahala yang Allah berikan kepada dia..selama dia buat baik…

Dan dia sangat faham ayat hijab yang Allah turunkan pada dia 33:53..dan dia sangat akur yang dia perlu menundukkan padangan setiap kali berada di hadapan sesiapa saja :An-Nur 30-31 kerana dari pandangan matalah, akan berlakunya pelbagai bentuk zina yang lain…

Kita tak perlu cemburu jika ada kawan kita yang larut dengan percintaan…mereka sebenarnya terperangkap dalam penjara cinta..mereka dibelunggu peraasaan yang tak mampu mereka keluar dari itu..kita perlu ambil usaha untuk membantu mereka, bawa mereka untuk kenal Allah..kenal cinta Allah..kerana cinta manusia itu sering mengundah gelanakan hati dan kebahagiaannya cuma sementara. jika kahwin adalah matlamat utama, itu tidak semestinya menjanjikan kebahagiaan hakiki kerana bagi seorang mukmin itu, kebahagian yang paling membahagiakan adalah apabila dia mendapat redha TuhanNya..dan itulah mengatasi
segala-segalanya..( Al-Anfal:2)

2 responses

20 06 2008
keinsafan

salam…kat cney..ana nk kongsi sket pnglaman ana….ana sndri dah tjerat dgn bnda alah cmney..x d nafi kan..mmg seronok..sbb apa…sbb msa kta gh hot COUPLE ngan si dia..dya akn amek brat psal kta..apatah lgi..bla da 1 skola…kdg2 tu..ada jgak smpai.. mkn x knyg..mana x nya..dok pikiaq..dya mkn dak g..sbb..kta sygkn dya..x adil kalau kta mkan..tp..dya lapaq..kdg2..smayang pon..x khusyuk…kta asyik sgt…tp…lps ana pikiaq2 balek..ana da byk buat ksilapan..ana harap…kwn2 dpt hindari diri kwn2 dr bnda neyh…skrg..ana da sdaq..btapa hebatnya ciptaan tuhan…kwn2..ana pon..masa nk putus dgn dya..ana x sggup…ana da mula sygkn dya..tp..akhirnya..kami b’dua buat kputusan utk bkwn tlebeh dhlu..alhamdullillah..hbgn kami smkn rpt..kami dapat jdi mcm kwn2 lain..insyaAllah..1 hari nnt..kta semua akn btemu dgn psgn msg2…ana harap..kwn2..yg mana sdg HOT COUPLE 2..cba la..ana sndri x paksa kwn2 utk tnggalkn suma neyh…tp..demi kbaikan kwn2…

20 06 2008
keinsafan..

utk bhubung atau mngnali ana dgn lbeh lnjut..kwn2 boleh..send email dkt (Layar_insaf@Yahoo.com)…kat cneyh..kta boleh kongsi cerita..insyaAllah..andai kata ana dapat tolong..ana akan tolong kwn2…sekian…

wassalam….

keinsafan…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




%d bloggers like this: